Fri förfoganderätt i testamente

Hej, vad gäller egentligen när det står fri förfoganderätt i ett testamente?

Har hittat flera olika besked på Google och även här på lawline.

Här står det att man får ge bort gåva utan problem:

https://lawline.se/answers/kan-man-testamentera-bort-egendom-som-innehas-med-fri-forfoganderatt

Och tex här kan man läsa att gåvan kan ev. återkallas:

https://lawline.se/answers/far-man-gava-bort-egendom-vid-fri-forfoganderatt

Skulle vilja se ett klarare besked vilket som är riktigt.

Gåvan gäller en fastighet som kommer innefatta den största delen av en kvarlåtenskap.

Lawline svarar

Svar:

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår det så vill du få ett förtydligande kring vad som gäller när det står fri förfoganderätt i ett testamente. Jag ska försöka besvara din fråga så tydligt som möjligt. Ärvdabalken förkortas till ÄB.

Första länken

När man ser vad som står på det första svaret så är det att testamentstagare kan sälja, ge bort eller förbruka egendomen som den har fått men fri förfoganderätt, men inte testamentera bort det. Inte bara är detta korrekt utan även hänvisningarna till begränsningarna i lagen är korrekt (3 kap. 2 § första stycket ÄB, 7 kap. 1 § ÄB).

Andra länken

Din fråga gällande det andra svaret verkar vara hur en gåva kan återkallas (3 kap. 3 § ÄB). Som svaret ovan är detta också helt rätt när det kommer till fri förfoganderätt.

Helhetsbild

Vad man måste försöka göra är att se dessa två svar tillsammans. Om du ärver något men fri förfoganderätt så får du sälja ge bort eller förbruka egendomen men inte testamentera bort den. I fall där två personer inte är gifta så kan man testamentera till den överlevande med fri förfoganderätt men se till att eventuella barn får efterarvsrätt, dvs får ut sitt arv från den som först avlider när den efterlevande dör.

Genom gåva är det helt ok att ge bort egendom som man innehar med fri förfoganderätt. Det viktiga här, som du verkar ifrågasätta, är hur det blir med återkallelse. Förenklat är det så att gåvan återkallas om den har för stort värde procentuellt till kvarlåtenskapen. Ett krav på att ta del av någons kvarlåtenskap beräknas i procent. Det avgörande är om någon har rätt att få del av kvarlåtenskapen och om gåvan, fastigheten, skulle inskränka på någons rätt till sin del. Om gåvan gör det så kan återvinning bli aktuell.

Sammanfattning

Båda svaren på Lawline är korrekta. Det avgörande är att du inte får testamentera bort vad du erhållit med fri förfoganderätt och att om du ger bort en del som gåva så får den inte vara för stor procentuellt.

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare