FrågaPROCESSRÄTT16/03/2015

Fri bevisprövning, bevisvärdering av vittnesutsaga och mened

Jag står parkerad och väntar på min sambo. Jag står ett par cm utanför en parkeringsruta, men stilla. Då backar en tjej in i min bil, med orden "jag trodde jag hade mer plats, jag chansade". Nu har hon anmält skadan även till sitt bolag men "motvilligt" och skall tydligen kalla in ett eget vittne (vilket inte fanns då det endast var min sambo som fanns i närheten när det hände). De kommer alltså ljuga för att försöka slippa undan, och jag undrar om det på något sätt kan bli till deras fördel när hon har backat in i ett stillastående fordon & dessutom skrivit under en skadeanmälan där det klart o tydligt framgår att jag står parkerad och hon backar in i mig. Både jag och min sambo kan ju vittna på att hennes "vittne" inte fanns på platsen.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

I svensk rätt är domstolen fri att vid sin prövning av frågan i ett mål beakta alla bevis som parterna lyfter fram, se 35 kapitlet 1 § Rättegångsbalken. Denna så kallade fria bevisprövning möjliggör således för domstolen att väga samman allting som i målet kan vara av relevans i bevishänseende. Domstolen är således inte förhindrad att höra det vittne som tjejen du talar om vill åberopa.

Det faktum att tjejens vittne kan höras av domstolen säger dock ingenting om hur mycket vikt domstolen kommer att tillmäta vittnets vittnesutsaga. Mot bakgrund av att tjejen som backade in i din bil har skrivit under en skadeanmälan som beskriver händelseförloppet på ett sätt som gör att det framgår att hon varit vållande till skadan (någonting som utgör ett starkt bevis som talar till din fördel) så finns det en stor möjlighet att domstolen kommer att finna det märkligt med ett vittne vars vittnesutsaga står i tvär kontrast med den undertecknade skadeanmälan. Förutsatt att tjejen som backade in i dig inte var i ett chocktillstånd efter att hon backat in i dig och därmed skrev under skadeanmälan utan att veta vad hon egentligen gjorde så bör domstolen tillmäta en vittnesutsaga som står i tvär kontrast med en undertecknad skadeanmälan ett mycket litet bevisvärde

Slutligen vill jag även påpeka att om tjejen som backade in i dig övertalat någon att ljuga i ett vittnesförhör så gör denna person sig skyldig till brottet mened i 15 kapitlet 1 § Brottsbalken. Detta är ett mycket allvarligt brott som kan ge upp till fyra års fängelse.

Hoppas detta ger någon klarhet!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare