Framkallande av fara för annan - konkret fara?

En berusad man har skjutit med sitt jaktvapen i en vägg i lägenheten, väggen är av betong = genomslag omöjlig samt vapnen har han legalt. Polisen kom till bostaden och omhändertog vapnen enligt vapenlagen (VL 6:4) samt rapporterade mannen för Framkallande av fara för annan. Men är det överhuvudtaget brottsligt ? Väggen mannen sköt mot var solid, det fanns alltså ingen konkret fara att utomstående kunde skadas

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag begränsar mig nu till brottet framkallande av fara för annan, det återfinns i brottsbalken (BrB) 3:9, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM. Rekvisiten det vill säga omständigheterna som måste vara uppfyllda för att brottet ska anses ha begåtts är att mannen utsätter någon annan för livsfara eller fara för kroppsskada eller allvarlig sjukdom (konkret fara). Detta ska ske av grov oaktsamhet och mannen behöver inte direkt ha haft uppsåt till brottet.

Konkret fara innebär vid detta brott att en viss person faktiskt måste kunna ha drabbats av följden (det ska ha varit existensiellt möjligt) och utgången ska ha varit sannolik (plausibel), Jareborg Nils och Friberg Sandra, Brotten mot person och förmögenhetsbrotten, upplaga 1, 2010. I fallet du beskriver finns ingen konkret fara om nu väggen är så stark och brottet framkallande av fara för annan är därför inte aktuellt (det är inte straffbart att utsätta sig själv för livsfara). Du har alltså rätt i din teori.

Med vänlig hälsning

Rådgivare