Framförande av avställt fordon

Har lagen om framförande av avställt fordon ändrats?

Tidigare var det tillåtet att framföra en avställd bil till verkstad i samband med reparation inför besiktning. Fordonet fick alltså köras till verkstad och därifrån direkt till bilprovning innan påställning om skatten var betald.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Faktum är att lagen ändras 2020, men inte för den aktuella bestämmelsen. Enligt 17 § p. 4 lagen om vägtrafikregister får man fortfarande, om du som ägare ställt av fordonet, framföra fordonet " för färd kortaste lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsorgan".

Lawline RådgivareRådgivare