FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt12/03/2019

Framföra synpunkter till riksdag och regering

Om jag är missnöjd med regeringen/riksdagens beslut kan jag inte överklaga, men jag borde kunna skicka in synpunkter. I så fall, hur gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du är missnöjd med myndigheters handläggning kan du vända dig till Justitieombudsmannen (JO). HÄR finns ett formulär för hur du går tillväga om du vill göra en JO-anmälan. Dock är det inte möjligt att göra en JO-anmälan mot riksdagen eller regeringen. Det är riksdagen som har i uppgift att kontrollera hur regeringen sköter sitt arbete.

regeringens respektive riksdagens hemsida finns det kontaktuppgifter till olika personer/poster. Förhoppningsvis kan du hitta någon där som du finner passande att kontakta för ditt framförande av synpunkter.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Hanne NielsenRådgivare