Frågor vid gåva av fastighet

Hej

jag har fått mitt föräldra hem i gåva av min mor (far dog år 1979). Mor har levt i orubbatbo. Denna fastighet står på ofri grund Jukkasjärvi Kronoöverloppsmark 1:1. Jag har meddelat Länstyrelsen om att jag övertagit fastigheten Krokvik 6, 981 95 Kiruna och fått lagfart och betalar ett arende på fastigheten. Bör jag registrera gåvan för att den ska vara giltig vid bouppteckning efter som vi är två bröstarvingar i dagsläget.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Då du har erhållit lagfart på fastigheten utgör detta ett bevis på att du är innehavare av fastigheten. Till detta kommer att då fastigheten står på ofri grund utgör den lös egendom. För förvärv av lös egendom finns endast kravet på att gåvan ska ha kommit i gåvotagarens (dvs. din) besittning.

Att rekommendera är att din mamma i en gåvohandling anger att detta inte ska anses utgöra förskott på arv (så att det inte avräknas vid bouppteckningen).

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare