Frågor om sambos arvsrätt till personliga föremål.

Min svärmor har varit sambo i 40 år. De hade inga gemensamma barn. Sambon avled i juni. Han hade en son som blev ensam dödsbodelägare. En bouppteckning gjordes och sonen fick enl detta dokument alla pengar, bilar, husvagn och vapen. Dessa saker stod i boupptäckningen. Det fanns ett testamente som gav min svärmor hela den bostadsrätt de ägt tillsammans. Boupptäckningen skrevs under i augusti. Nu ställer sonen krav på alla personliga ägodelar som den avlidne hade ex smycken, klocka, ring, vapenskåp och även saker som sonen givit i ex present/ julklapp. Detta skapar oerhörd stress hos min svärmor. Finns det någon juridisk grund för krav sonen ställer.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är viktigt att först klarlägga att sambos inte har någon arvsrätt efter varandra. Den enda legala arvingen till din svärmors sambo är hennes son, vilket även framgår av din fråga då det står att han är ensam dödsbodelägare.

När sambon dog så upphörde samboförhållandet mellan din svärmor och sambon. 2 § 3p. Sambolag. Deras samboegendom ska då, om din svärmor begär det, fördelas mellan dom. 8 § Sambolag. Samboegendomen utgörs av bostad och bohag i bostaden om denna förvärvats för gemensam användning och det inte finns något samboavtal. 3 § Sambolag Då testamente finns som omfattar bostaden och vad jag förmodar även bohaget så blir dock sambolagens bestämmelser lite av en icke-fråga i relation till just bostaden och bohaget.

Det som kvarstår är då den egendom som sonen gör anspråk på, eftersom din svärmor inte ärver sin sambo så får vi försöka hitta någon rättslig grund till varför hon ska ha rätt till föremålen eftersom dessa annars ska tillfalla hennes arvinge, alltså sonen. De föremål som du räknar upp i din fråga utgör inte bostad eller bohag och därmed kan inte din svärmor göra anspråk på en del av föremålen genom sambolagens bestämmelser. 6 och 7 §§ Sambolag. Egendomen verkar inte heller omfattas av testamentet. Sonen har alltså rätt att göra anspråk på föremålen då han är arvsberättigad och din svärmor inte verkar har någon rättslig grund att ställa anspråk på dessa.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du får gärna höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare