FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/11/2019

Frågor om hur man får kontakt med person som sitter i fängelset m.m.

Hej, min vän skall snart in på kåken.

Hur ofta får jag besöka han?

Hur ofta får jag ringa han?

Vad får jag ge han där inne, får jag ge cigg/godis o annat så han klarar sig?

Får han spela in musik därinnefrån så att han kan fortsätta sin rapkarriär trots att han blir inlåst?

Vet de blev många frågor men de så viktigt för mig o veta innan 5 dec, snälla tack på förhand ni kan få betalt om de behövs ja måste ba få veta tack

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om fängelsen hittas i fängelselagen. Inledningsvis ska sägas att reglerna kan variera beroende på vilket fängelse din vän hamnar på. Svenska fängelsen är uppdelade i 3 säkerhetsklasser och vilket säkerhetsklass han hamnar på kan styra hur tillvaron på fängelset blir. Varje fängelse har dessutom olika förutsättningar att anordna jobb, kurser, fritidsaktiviteter och besök. I mitt svar kommer jag svara på vad som allmänt gäller i fängelser men garanterar inte att det kommer vara exakt så där din vän hamnar.

Hur ofta får du besöka han?
Din vän måste först och främst ha ett tillstånd för att ta emot besök. Innan tillstånd kan ges görs vissa utredningar. Det brukar gå till såhär:
1. Du godkänna kontakten. Din vän måste skicka en blankett till dig som du fyller i och som du skickar tillbaka innan besöket.

2. Kriminalvården utreder om besöket skulle kunna äventyra säkerheten. Det görs genom att titta på den intagnes omständigheter (t.ex. vad han är dömd för) och genom att kontrollera dig (t.ex. om du finns i polisens register)

Sen tas ett beslut där du antingen blir godkänd som besökare eller inte.

Om du blir godkänd så får du boka in besök. Varje fängelse har fasta besökstider. På kriminalvårdens hemsida finns uppgifter om besökstider. Du bokar tiden genom att ringa till fängelset. Hur ofta du får hälsa på kan variera från en gång i veckan till några gånger om året. Det beror på vilket fängelse det han sitter på, hur mycket personal som behövs för ett besök, hur mycket tider som finns osv.

Hur ofta får du ringa han?
Det krävs ett telefontillstånd för att kunna ringa. Det är samma utredning som görs för besökstillstånd som för telefontillstånd. Om du blir godkänd och godkänner så kommer din vän att kunna ringa dig.

Du kommer inte att kunna ringa till din vän. Det är bara din vän som kan ringa dig. Han kommer då att få betala samtalet med ett telefonkort som han köper på anstalten. Hur ofta och länge han får ringa avgörs beroende på vilket fängelse det är och vilka restriktioner han har.

Vad får du ge han i fängelset?
Allt du tar med dig ska godkännas. Vill du ta med något ska du ringa fängelset i förväg och fråga om det är okej så att du inte tar med något du inte får ha med. Du får dock inte ta med dig mat eller godis till han.

I varje fängelse finns en kiosk där man kan köpa t.ex. godis, cigg och tidningar. Det du kan göra är att skicka pengar till han så att han själv kan köpa i kiosken. Vill du skicka pengar så kan du fråga fängelset hur man gör.

Får han spela in musik i fängelset?
Alla som sitter inne har en sysselsättningsplikt 6 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. Det innebär att de måste jobba (t.ex. inom snickeri, textil, städning eller förpackning), plugga eller delta i behandling. Man får dock inte välja helt fritt vad man vill göra utan det ska vara något som erbjuds i fängelset.

När sysselsättningen är över får man fritid. Då kan man göra lite vad man vill beroende på vad fängelset har för möjligheter. Vissa fängelsen har fotbollsplaner och andra har tv-spel. Det finns inget fängelse i Sverige (vad jag har hittat) som har en musikstudio eller annan anordning där man kan spela in musik. Möjligheterna att spela in musik bör alltså vara små. Det borde dock inte finnas något som hindrar din vän att skriva musik.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare