Frågor om arvlös bröstarvinge, förskott på arv och testamente

Jag är ogift och barnlös. Jag har en syster och en far i livet. Min mor och far skrev för ca 8 år sedan över fastigheten som är pappas, till min syster. Till 100% Jag blev ledsen för min tanke var jag jag vid deras frånfälle skulle skriva över allt på min systerdotter. Men jag ville att det skulle vara mitt val, inte bli arvlös. Fick de göra så? Kan jag i mitt testamente se till att inget går till min syster? Jag vill testamentera allt till välgörande ändamål och se till att de husdjur jag har kvar vid tillfället för min död, får det bra resten av deras liv. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag uppfattar din fråga så är det tre saker du undrar över. För det första undrar du om du kan bli arvlös efter din far. För det andra undrar du om dina föräldrar fick skriva över din fars fastighet till din syster. För det tredje undrar du om du genom testamente kan göra så att din syster inte får något arv efter dig. Nedan kommer jag att besvara din fråga. I svaret utgår jag från att du inte har några andra syskon än din syster och att din syster är din fars barn. Jag beaktar inte heller arv från din mor som jag uppfattar att har avlidit vid ett tidigare tillfälle. Gällande din fars fastighet utgår jag från att din syster fick den i gåva utan att betala något för fastigheten.

Din far kan inte göra dig arvlös

Regler om arv och testamente finns i ärvdabalken (1958:637). Som barn till din far är du det som inom det juridiska språket brukar kallas bröstarvinge till din far. Enligt den lagstadgade ordningen ärver du hälften av din fars egendom när han avlider och din syster ärver den andra hälften av hans egendom (2 kap. 1 § ÄB). Ett testamente möjliggör att man kan frångå den lagstadgade ordningen för hur arvet ska fördelas. Det finns inte några begränsningar för vad din far får skriva i testamentet (jämför 13 kap. ÄB). Han kan alltså skriva att din syster får ärva all egendom efter honom och att du ska bli arvlös. Du har ändå som bröstarvinge en rätt till något som heter laglott (7 kap. 1 § ÄB). Laglotten består av hälften av det som du hade fått i arv om fördelningen av arvet hade skett enligt den lagstadgade ordningen. Din laglott är alltså hälften av hälften av din fars egendom. Med andra ord ¼ eller 25 %. Din rätt till laglott går före det din far skrivit i sitt testamente. För att du ska utfå din laglott behöver du påkalla jämkning av din fars testamente inom sex månader från att du tagit del av testamentet. Det gör du genom att säga till din syster att du vill få din laglott eller väcka talan i tingsrätten om utfående av din laglott. Jämkar du inte testamentet inom tidsfristen mister du din rätt till laglott.

Gåvan av fastigheten kan räknas som förskott på arv

Utifrån omständigheterna i din fråga så finns det inget som hindrade din far och mor från att skriva din fars fastighet till din syster. Däremot är det av betydelse vid beräkningen av arvet efter din far. Eftersom jag uppfattat det som att fastigheten var endast din fars så ska fastigheten räknas som förskott på arv om din far inte föreskrivit något annat eller det på annat sätt framgick att han inte avsåg att gåvan skulle utgöra förskott på arv (6 kap. 1 § 1 st ÄB). Hade fastigheten däremot varit både din fars och mors borde den avräkningen redan gjorts då din mor avled (6 kap. 1 § 2 st ÄB). Om gåvan av fastigheten utgjort förskott på arv så ska (förenklat) värdet av fastigheten, vid tidpunkten för gåvan, räknas till resterande egendom som din far efterlämnar när han avlider (6 kap. 3 och 6 § ÄB). Utgör värdet av fastigheten vid tidpunkten för gåvan en stor del av din fars totala egendom så kan beräkning bli en annan (6 kap. 5 § ÄB). Av summan av värdet av fastigheten och din fars resterande egendom ska sedan beräknas hur mycket du ska ärva.

Du kan skriva ett testamente så att din syster inte ärver efter dig

Enligt den lagstadgade arvsordningen så kommer din syster att få arv efter dig (2 kap. 2 § 2 st ÄB). För att din syster inte ska ärva någonting efter dig så kan du skriva ett testamente. I testamentet kan du skriva att all din egendom ska gå till välgörenhet. Om testamentet skrivits på ett lagenligt sätt så ärver din syster ingenting efter dig. För att testamentet ska vara lagenligt så ska du ha fyllt 18 år och underteckna testamentet samtidigt som två vittnen närvarar samtidigt (9 kap. 1 § och 10 kap. 1 § ÄB).

För att dina husdjur ska få det bra i resten av sina liv kan det vara bra för dig att ta reda på vem som skulle kunna ta hand om dem efter att du avlidit. Anledningen till det är att husdjur i juridisk mening betraktas som egendom. Du kan därför i ditt testamente skriva att exempelvis en viss person ska få dina husdjur. Däremot kan dina husdjur inte ärva något efter dig.

Sammanfattning och råd

Din far får utforma sitt testamente på ett sätt som innebär att du inte ärver något efter honom. Din fars testamente innebär ändå inte att du kan bli utan din laglott efter din far. Det förutsätter att du jämkar testamentet. Gåvan av fastigheten till din syster kan utgöra förskott på arv. Värdet av fastigheten vid tidpunkten för gåvan ska då räknas till din fars resterande egendom för att bestämma värdet på din laglott. Du kan genom ett testamente bestämma att din syster inte kommer att ärva dig genom att skriva att din egendom ska gå till välgörenhet. Gällande dina husdjur kan du bestämma vem som ska få dem efter du avlider.

Behöver du mer ingående hjälp med dina frågor rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på https://lawline.se/boka. Du kan även enkelt och till ett fast pris upprätta ett testamente via vår avtalstjänst på https://lawline.se/product/testamente.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare