Frågor angående studieledighet

Hej det är så att jag ska söka tjänstledigt för att studera, min chef säger att vi inte måste fylla i papper utan att jag bara ska lägga in det i vårt personal och lönesystem är det rätt?

sen undrar jag har man rätt att ta tjänstledigt terminsvis hur skriver man det i såfall? Måste man söka nytt då varje termin? Är det ett program med 8 terminer jag vill plugga. Brukar det vara okej med cheferna?

Sista frågan kan man jobba sina helger jag jobbar natt inom vården tänker att det är bra att dryga ut ekonomin om man kan jobba sina helger?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 3 § studieledighetslagen har man rätt till tjänstledighet för studier om man varit anställd hos samma arbetsgivare de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren.

Enligt 1 § studieledighetslagen har den anställde rätt till den ledighet som denne behöver för att fullfölja sina studier. Tjänstledigheten får fortgå tills studierna är avslutade, oavsett hur lång tid det tar att avsluta dem. Du söker tjänsteledigheten för hela perioden samtidigt.

Det finns alltså ingen gräns för hur lång eller kort tid ledigheten får vara, utan det styrs av utbildningens längd. För att få tjänstledighet kan din arbetsgivare däremot kräva att du kan visa upp en studieplan, ett antagningsbevis eller dylikt.

Studieledighetslagen ger dock ingen rätt för arbetstagaren att arbeta extra kvällar eller helger vid tjänsteledighet för studier. Däremot kan du göra en särskild överenskommelse med din arbetsgivare om att du ska få arbeta under kvällar eller helger.

Jag rekommenderar att du använder en skriftlig blankett vid ansökan om studieledighet, dels i bevishänseende i framtiden, dels för tydlighetens skull. En sådan blankett kan du hitta här

Sammanfattning: Jag rekommenderar en skriftlig blankett när du söker om studieledighet, du söker hela perioden samtidigt och om din chef tvekar kan han begära ett studieintyg. Du har ingen rätt enligt lag att fortsätta arbeta kvällar, men du kan träffa en överenskommelse med din chef om detta vid sidan av.

Filip WestlingRådgivare