Fråga om vem som ärver avliden make när det inte finns gemensamma barn

Hej. Jag är gift sedan 1,5 år med min fru. Hon har en son sedan tidigare. Vi har inga gemensamma barn. Vem ärver efter mig om jag skulle dö?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då ni är gifta men inte har några gemensamma barn och du inte heller har något barn sedan tidigare, ärver din efterlevande maka all din egendom när du går bort (se här).

Detta förutsatt att det ej finns något testamente som säger något annat. Genom ett testamente kan du nämligen välja att någon annan ska få ärva all din egendom om du dör. De endas arvsrätt som inte går att testamentera bort är bröstarvingars, men eftersom du inte har barn så kan du välja vem du vill testamentera bort din egendom till. Men görs inget testamente kommer alltså din fru ärva allt!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare