FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt04/06/2017

Fråga om vem ska man vända sig till om hyresvärden slutar svara?

Hej

Den 12/4/2017 vi har haft inbrott i lägenheten mitt på dagen.De använde kofot för att bryta dörren så dörren blev helt förstörd. Hyresvärden sen dess har lovat att bytta dörren och till och med de sa att de hade beställt nytt dörr och de skulle komma och byta ut men de kommer aldrig och de slutade svara på mobilen!

Min fråga är om jag ska polisanmäla Hyresvärden eller?

Tack på förhand

Mvh Ioan Opris

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid inbrott ska inte hyresgästen stå för de den skada som uppkommit, om det inte skulle framgår att hyresgästen brustit i omsorgen genom att exempelvis glömt att låsa dörren. Men i detta fall nämnde du att kofot använts och att dörren därför blivit helt förstörd, vilket innebär att du som hyresgäst inte ska stå ansvarig. Det blir därför din hyresvärd som blir skyldig att ersätta skadan, se här.

Om din hyresvärd fortfarande inte svarat är mitt förslag att du vänder dig till hyresnämnden i första hand, och så kan de hjälpa dig vidare med problemet. Här kan du kontakta dem.

Hoppas du fått vägledning och lycka till!

Emelie StrömRådgivare