Fråga om: vad som räknas som ett avtal, när är man bunden av ett avtal och kan man kräva någon på betalning även om det inte finns något förfallodatum?

Hej! Jag undrar vad som räknas som avtal mellan 2 privatpersoner och hur vet jag att jag gått in i detta avtal? Kan man tidspressa en privatperson att betala tillbaka en summa även om det inte skulle stå något pm det i ”avtalet”?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur kan två privatpersoner ingå ett avtal?

Det finns många sätt att ingå ett avtal mellan två privatpersoner. Det kan ske genom att ni skriftligen signerar ett avtal, muntligen kommer överens eller att ni som parter beter er på ett sätt som indikerar på ett bundet avtal. Vad som är kärnan i att ett avtal har slutits är att båda parterna har kommit överens och accepterat ett avtalsinnehåll. ( 1 kap. 1 § Avtalslagen)

Hur kan man veta att man ingått ett avtal?

Det lättaste sättet att veta om man ingått något avtal är att kontakta motparten och fråga, detta torde lösa det flesta fall när det är osäkert. Om det inte är möjligt blir det en fråga om det finns en ren accept av ett anbudet. En ren accept ska vara ett helt godkännande av anbudets innehåll och inom en viss tid om det framgår av anbudet (1 kap. 2 § Avtalslagen). Säg att du ska köpa en bil, säljaren vill ha 10 000 kr för bilen (Anbudet), du tycker det låter rimligt och accepterar att köpa bilen för 10 000 kr, detta är en ren accept. Om du istället säger att du vill köpa bilen för 10 000 kr men om två veckor, i sådana fall har du inte gjort en ren accept utan en oren med ett motanbud som sedan säljaren måste acceptera eller neka för att det ska vara ett bundet avtalet (1 kap. 6 § Avtalslagen). Så det måste finnas ett anbud och det måste finnas en accept och den här accepten kan se ut på hur många olika sätt som helst. Exempelvis accepterar du ett anbud från lokaltrafiken när du kliver på bussen oavsett om du betalar en bussbiljett eller inte, i det här fallet är det ditt agerande som får dig att acceptera anbudet.

Så för att summera, du har ingått ett avtal om du har accepterat ett anbud. Accepten kan ske hur som helst bara att det framstår som att du har accepterat anbudet av motparten. Accepten måste vara “ren” det vill säga inte komma inbakad med nya motanbud som att betalningen kommer komma senare än vad som står i anbudet, då krävs det att anbudsgivaren accepterar motanbudet för att ni ska ha ingått ett avtal.

Kan man tidspressa en privatperson att betala utan att det står i avtalet?

Svaret på den här frågan variera beroende på vad som har avtalats om. Är det ett avtal om ett köp har säljaren alltid rätt att kräva köparen på betalning efter att varan har blivit levererad (48 § Köplagen). Är det fråga om en försträckning, det vill säga lån av pengar så är det främst förfallodatumet eller om inte något sådant finns, när långivaren kräver personen på betalning (1 kap. 5 § Skuldebrevslagen). Är det en hyra så gäller istället sedvänja om inget står, det vill säga när brukar betalning ske av hyror i “normala fall”, vilket torde vara i slutet av månaden. Jag kan tyvärr inte ge dig ett tydligare svar än så utan att veta vad avtalet handlar om. Avslutningsvis så ska jag även tillägga att vissa typer av avtal faller utanför lagens skydd. Det kan vara avtal om köp av droger, försäljning av smuggelgods eller andra typer av avtal som till sitt syftet strider mot lag. I dessa fall kommer inte rättsväsendet hjälpa till utan det blir upp till parterna att lösa konflikten sinsemellan.

Hoppas du fick svar på din fråga

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare