FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis25/12/2018

Fråga om vad som händer efter polisanmälan

Hej

Någon som höll mig i halsen och stångade mig i mitt ansikte. Då fick jag mycket blod i munnen samtidigt jag fick ont i tänderna. Tandkött och läppar. Sen jag tagit några bilder på mig och gjorde polisanmälan. Jag undrar om vad kommer hända sen??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Den som slog dig begick misshandel och enligt 3 kap. 5 § brottsbalken (1962:700) gäller det att den som tillfogar en annan person kroppsskada döms för misshandel till fängelse i högst två år. Efter det att du gjort polisanmälan kommer du kallas till polisförhör där du kommer få berätta om det som hänt. Sedan kommer en förundersökning inledas som leds av en åklagare, då kommer man samla in uppgifter om det som hänt. Därefter fattar åklagaren beslut om åtal kommer att väckas mot gärningsmannen som misshandlat dig.

Behöver du prata med polisen ring 114 14 om du igen blir utsatt för brott ring 112.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Bartu BugdayliRådgivare