Fråga om uthyrning utan samtycke

Hej,

Har en bostadsrätt som jag vill hyra ut. Tidigare har föreningen givit sitt medgivande men har som policy att begränsa uthyrningen till två år endast. Nu har våra två år gått ut och vi vill fortsätta att hyra ut till en ny person vilket föreningen med hänsyn till dess policy har avslagit. Vad händer om föreningen kommer på oss att fortsätt hyra ut utan tillstånds från dem. Har vi begått ett brott och vad är dess senario som kan hända?

Och kan man hävda att denne är ens inneboende? Isf vad ska gälla om jag inte är skriven på den adressen?

Tacksam för ert svar.

Mvh

Maya

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring uthyrning i andrahand av bostadsrätt regleras i bostadsrättslagen. Där framgår det att en bostadsrättshavare har rätt att upplåta sin lägenhet i andra hand om föreningen godkänner det, se här, eller om hyresnämnden lämnar tillstånd, se här. Tillstånd ska lämnas i de fall då bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke.

Det finns ingen tidsgräns för andrahandsuthyrning reglerad i lag utan tiden får bestämmas från fall till fall. Det hindrar dock inte styrelsen från att tidsbegränsa tillståndet till andrahandsuthyrningen.

Om du, trots att du varken fått samtycke från föreningen eller tillstånd från hyresnämnden, fortsätter att hyra ut lägenheten i andrahand, riskerar du att gå bostadsrätten förlorad.

Gällande fråga om inneboende behövs inget samtycke från föreningen. Kraven för att det ska kunna räknas som inneboende är att hyresgästen inte bor i bostadsrätten självständigt, utan att du som bostadsrättshavare själv har kontroll över lägenheten. Det innebär att du inte får hyra ut alla rum. Gränsdragningen mellan inneboende och andrahandupplåtelse är svår att ange men om du som bostadsrättshavare bor och är folkbokförd på annat håll och inte regelbundet besöker bostadsrätten, är det mycket som talar för att det bör bedömas som en andrahandupplåtelse.

Mitt råd är att du bör du vara försiktig med att fortsätta hyra ut lägenheten utan tillstånd från föreningen och istället vända dig till hyresnämnden för att se om de kan ge dig tillstånd. Här kan du se närmre på hur du ska gå tillväga för att ansöka om tillståndet.

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare