Fråga om uppsägning pga personliga förhållanden

Kan min arbetsgivare säga upp min pga utmattningssyndrom o är inte stresstålig. Dom säger att dom inte har arbetsuppgifter till mig där dom inte kan garantera förekomst av stress?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppsägning måste vara sakligt grundad

För att uppsägning ska få ske måste den vara sakligt grundad. Den anses vara sakligt grundad antingen vid arbetsbrist eller förhållanden som rör arbetstagaren personligen (se här).

Personliga förhållanden

I ditt fall är uppsägningen relaterad till personliga förhållanden. Utgångspunkten för en uppsägning av personliga skäl är att kraven är ganska höga för att arbetsgivaren ska få göra en sådan uppsägning. Till personliga skäl hör bland annat misskötsamhet, samarbetssvårigheter, inkompetens och dåliga arbetsprestationer.

Din arbetsgivare kan alltså inte säga upp dig enbart pga utmattningsdepression eller att för att du inte är stresstålig, utan dessa två faktorer måste i såfall leda till att du utför dåliga arbetsprestationer, har samarbetssvårigheter eller saknar kompetens för dina arbetsuppgifter.

Vidare räcker det inte med att du eventuellt presterat dåligt en gång, utan det måste varit bristande vid upprepade tillfällen och du ska ha fått en tillsägelse för att kunna förbättra dig. Om du fått tillsägelse och förbättring inte sker så måste arbetsgivaren göra ett försök till omplacering innan uppsägning får sker, annars anses den ej vara sakligt grundad (se här).

Avslutning
Alltså, en arbetsgivare får inte säga upp en arbetstagare hur som helst, utan det krävs ganska mycket. Jag kan inte ge dig ett hundraprocentigt svar på hur utgången kommer bli. Men din arbetsgivare får i vart fall inte säga upp dig enbart pga utmattningsdepression eller för att du inte är stresstålig, utan dessa faktorer måste på något sätt leda till att du presterar mycket sämre i ditt arbete.

Jag råder dig att vända dig till ditt fackförbund om du är med i något. De kan förmodligen hjälpa dig vidare.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare