Fråga om uppsägning av avtal innan inflytt

Hej! Jag har en hyresgäst (inneboende) som med mig både muntligt och via meddelande på Facebook kommit överens om att hon skulle flytta in hos mig perioden 12 juni-13 juli. Nu meddelade hon 6 juni att hon inte avser dyka upp, ej heller betal hyra för denna period. Jag har även fått avtalet från henne påskrivit och daterat till 3 juni. Kan jag nu kräva henne på hyran? För jag missar ju en intäkt nu. Detta var bestämt och muntligt avtalat redan tidigt i maj månad.

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det finns ett hyreskontrakt, både muntligt och skriftligt, så är hyresgästen bunden av det.

Säga upp avtal med omedelbar verkan
I undantagsfall kan hyresgästen säga upp avtalet med omedelbar verkan. Det kan exempelvis vara om det föreligger brist i lägenheten eller om hyresvärden ej lämnar besked inom tre veckor på förfrågan om överlåtelse alternativt vägrar samtycke utan anledning (se här).

I ert fall är inget av undantagsfallen uppfyllda och därför är det istället 3 månaders uppsägningstid som gäller (såvida ni inte kommit överens om annan uppsägningstid) (se här). Regeln är tillämplig även före inflyttning. Hyresgästen har därmed tre månaders uppsägningstid och måste således betala hyra under denna period.

Sammanfattning

Om hyresgästen sa upp lägenheten i juni, kommer hon alltså behöva betala hyra juli-september.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare