FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll14/05/2017

Fråga om underhållskyldighet mot styvbarn

Om jag flyttar ihop med min pojkvän så har vi 4 barn tillsammans dvs vardera 2 biologiska barn. Barnens mamma, min pojkväns ex vill att han betalar mer för deras barn. Barnen bor växelvis hos dem båda (varannan vecka). Min fråga är om mina barn som är hans bonusbarn räknas som min pojkväns barn när vi bor tillsammans eller redan nu? Vi betalar för varandras barn från o till redan som en riktig familj. Frågan ställs eftersom han inte kan betala hur mycket som helst till alla barnen.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga handlar den om din pojkvän är underhållsskyldig för dina två biologiska barn.

En styvförälder kan bli underhållsansvarig för styvbarn. Det krävs dock att styvföräldern (din pojkvän) varaktigt bor tillsammans med styvbarnet (dina biologiska barn) och styvbarnets vårdnadshavare (du). Förutom det så måste styvföräldern och vårdnadshavaren vara gifta eller ha ett gemensamt barn tillsammans. Detta regleras i föräldrabalkens 7 kap. 5 §.

Så även om ni flyttar ihop så kan inte din pojkvän bli underhållsskyldig för dina biologiska barn så länge ni inte är gifta eller har ett barn tillsammans.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare