Fråga om trafikskadeersättning

Min dotter snubblade och skadade bäckenet ombord på en buss. Chauffören startade innan hon hunnit sätta sig. Hon kunde nästan inte gå eller röra sig och var 3 dagar på sjukhus. Sjukskriven 14 dagar därefter. Hon var gravid i femte månaden och hade svåra smärtor efter detta. Hon har skickat läkarintyg till Skånetrafikens försäkringsbolag men de vill ha fler intyg och menar att hennes besvär kanske fanns innan. Hon har skickat kvitton på sjukhuskostnad, medicin och berättat om bilskjuts både dit och hem, ca 10 mil sammanlagt. Hur ska man förhålla sig vad gäller skadestånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din dotter skadade sig på en buss så täcks hon av trafikförsäkringen och ska således få trafikskadeersättning för sina skador. Trafikskadeersättning beräknas enligt skadeståndsrättsliga regler, vilket innebär att det hon kan få ersättning för är detsamma som hon fått om hon hade krävt skadestånd. Eftersom de beräknas på samma sätt så ersätts man inte med både och, utan det är antingen eller.

Man har rätt att kräva skadestånd istället för att få trafikskadeersättning, men detta är inget jag rekommenderar då det kan vara kostsamt och betydligt mer osäkert att stämma någon på skadestånd. Att processa i domstol kan snabbt bli väldigt dyrt och tar även ofta längre tid. Trafikförsäkringen är obligatorisk i Sverige just för att vi vill att alla skador som sker i trafiken ska ersättas.

En förutsättning för att ersättning ska utbetalas är att de skador/besvär din dotter har måste ha samband med olyckan. Din dotter måste alltså bevisa att det är klart mer sannolikt att hennes besvär beror på olyckan än på något annat och detta är anledningen till att försäkringsbolaget vill ha in fler intyg etc. De försöker antagligen hävda att en del av hennes besvär inte beror på trafikolyckan.

Många försäkringsbolag erbjuder något som kallas frivilligt åtagande, vilket betyder att försäkringsbolaget betalar för att den skadade får juridisk rådgivning redan under handläggningstiden. Detta gör de för att det i många fall underlättar handläggningen av ärendet om den skadade företräds av ett ombud som är insatt i hur systemet fungerar.

Mitt råd till dig är alltså i första hand att kolla med försäkringsbolaget om detta är något som de erbjuder. I så fall så bör din dotter ta kontakt med en advokat som arbetar med försäkringsrätt.

Hoppas svaret var till hjälp och lycka till!

Julia StenslundRådgivare