Fråga om solidariskt betalningsansvar för skuld och fråga om preskription av skulden

Gällande bodelning.

Fakturan för bodelning av advokaten ställd för ca 1-1.5 år sedan med solidarisk ansvar sambon emellan. Den ena har betalt sin andel (50%) av fakturan då. Idag, över 1 år senare kommer det en betalnings uppmaning från advokaten till den av parterna som har betalt 50% av den ordinarie fakturan eftersom den andra parten har inte betalt "sin del" då den skulle ha gjort det.

Hur är det möjligt (rättsligt ok) att skicka en uppmaning att betala så lång tid efteråt till den ena av fd sambon som t o m har gjort "rätt för sig" och betalt sin faktura redan.

Den som inte har betalt sin del har arbete, inkomst. Det logiska är väl att fordringsägaren ska skicka krav till denne?

Och finns det inte någon tidsbegränsning i sånna ärenden? Hur kan advokaten komma idag, så långt efter den ursprungliga förfallodagen för fakturan till den som ändå har betalt "sin del" då det var aktuellt och kräva att denne betalar den delen som inte den andra partnern har betalt fast parterna var överens om att betala hälften var. (muntligt överens)

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Då samborna är solidariskt ansvariga för skulden till advokaten kan advokaten direkt vända sig till vem av samborna som denne vill och kräva ut hela skulden. Om en av samborna blir krävd på och betalar hela skulden (100 % av skulden) till advokaten kan dock denna sambo därefter kräva den andre sambon på pengar motsvarande dennes andel av skulden, d.v.s. i detta fall 50 %.

Då advokaten ställt sina krav på betalning ca ett och ett halvt år efter att skulden uppkom är skulden inte preskriberad varför advokaten haft full rätt att kräva att resterande delen av skulden betalas.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare