FrågaAVTALSRÄTTFormkrav09/06/2018

Fråga om skriftlig uppsägning via mail är en giltig uppsägning

Hej, har fått mail om att min uppdragsgivare säger upp mitt konsultavtal. Räcker det med email när det i avtalet står skriftligen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det anges i avtalet att uppsägning måste ske skriftligt så finns det två krav som måste uppfyllas:
- Uppsägningen ska vara undertecknad av den som säger upp avtalet
- Uppsägningen ska lämnas skriftligen till rätt mottagare (dig som konsult i detta fall).

Vad gäller hur uppsägningen får lämnas över, har detta utvecklats för att anpassas till det samhälle vi lever i idag. Eftersom att det är allt vanligare att människor använder mejl behöver inte uppsägningen enbart meddelas genom brev eller papper för att denne ska anses vara giltig. Utan så länge kraven på att det är undertecknat av uppdragsgivaren samt att det lämnas skriftligen till mottagaren så kommer uppsägningen anses vara giltig även om det sker via mail.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare