Fråga om skadeståndsansvar för klocka

En avlägsen bekant visade mig sin klocka, som inte fungerade.

Han bad mig om hjälp att sätta in ett nytt batteri.

Jag öppnade klockan och såg att batterifästet var skadat.

Jag lämnade tillbaka klockan och sa att han måste lämna in klockan.

Nu påstår han att jag skadat klockan och det har jag absolut inte gjort.

Hur ställer detta sig juridiskt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 2 kap. 1 § skadeståndslagen (1972:207) gäller det att den som på grund av vårdslöst beteende orsakar annan skada också ska ersätta den skadan. Dock så gäller det att den som hävdar att någon orsakat honom skada också har bevisbördan för detta. Om han du är bekant med hävdar att du förstört hans klocka och tar saken till domstol måste han också kunna bevisa att du förstört klockan. Lägger han fram tillräckligt med bevis går bevisbördan över på dig och du måste bevisa att du faktiskt inte förstört klockan.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare