FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess06/04/2017

Fråga om sekretess mellan lärare och kurator

Hej min fråga är om jag meddelar min lärare att jag lider av psykisk ohälsa och därför missat mycket i skolan men ändå tillägger att jag inte vill att detta går vidare till kurator då jag inte känner mig redo att söka hjälp men han ändå tar upp det, vad kan bli hans konsekvenser av det och vad kan jag göra? Mvh

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte i din fråga hur gammal du är, men i mitt svar kommer jag utgå ifrån att du går i grundskolan eller gymnasiet.

Din fråga handlar om sekretess/tystnadsplikt för kuratorer och lärare. Kuratorn har en starkare tystnadsplikt än vad en lärare har. Men då lärare och kuratorn anses arbeta inom samma verksamhetsgren, finns det ingen sekretess mellan dem två (se här). Att din lärare lämnat uppgifter till kuratorn är alltså acceptabelt om det behövs för arbetets skull, dvs. efter etiskt övervägande. Skulle däremot din lärare prata med någon utomstående gällande vad du berättat, hade denne behövt se över sin sekretess innan uppgifter lämnas ut.

Tyvärr finns det alltså inget juridiskt som stödjer att din lärare ska ha agerat fel om hen berättar för kuratorn. Lärare får lämna uppgifter till kuratorn om denne anser att det behövs.

Hoppas du fått svar på din fråga,

Vänlig hälsning

Emelie StrömRådgivare