Fråga om särskild dom från migrationsdomstolen

Hej!

Hur hittar jag en speciell dom som jag vill hänvisa till. Det är i migrationsdomstolen ärendet är fattat. Hur söker jag om jag inte har ett nummer att söka på?

det är ett ärende om Mohamad som först nekades PUT för att sedan få det då migrationsdomstolen ansåg att hans betyg från hemlandet och intyg från socialtjänst och lärare var tillräckligt med bevis för hans ålder. Han bor i Landskrona.

Har en kille som bor hos mig som nu utsatts för exakt det samma. Migrationsverket anser han vara 19 år men han har betyg som säger 17 år samt en rad intyg som säger under 18. Vill kunna hänvisa till denna dom men vet inte hur jag ska hitta den? Tacksam för hjälp! Veronica Forsberg

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man vet hos vilken domstol ärendet har avgjorts kan man alltid höra av sig till de för hjälp. Desto mer information man har ju större chans att de hittar just den domen eller beslutet du söker.

Av den information du har gett tror jag att det handlar om en dom från migrationsdomstolen i Malmö som ligger hos förvaltningsrätten där. Domen har målnummer 5357-16 och kom 2016-11-22. Alla har rätt att ta del av allmänna handlingar som domar är, om de inte av någon anledning skulle skyddas av sekretess. Här är en länk där du kan beställa domar från förvaltningsrätten i Malmö:

Förvaltningsrätten i Malmö, beställa domar och beslut

Målnr och datum för beslut bör räcka för att förvaltningsrätten ska hitta rätt dom åt dig. Vill du ha den skickad till dig kan det hända att det kostar en liten summa, men du kan be om att få veta eventuell kostnad innan du får handlingen skickad till dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare