Fråga om rött fast sken

Vad säger lagen om trafiksignal SIG16 när den endast lyser med en lampa, fast rött sken?

SIG16 är rött blinkande sken och med två lampor

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

SIG16 är en beteckning för när ett horisontellt dubbelt trafikljus blinkar rött (transportstyrelsen.se). När ett ljus lyser konstant rött är beteckningen SIG17, som innebär att man inte får passera järnvägskorsningen (transportstyrelsen.se, 2 kap. 7 § andra stycket andra punkten).

Hoppas att det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare