FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/02/2018

Fråga om retroaktiv hyra av el och värme

På hyreskontraktet står det hyra + el värme. Saken är den att hyresvärden inte har dragit något för el o värme sen jag flyttade in febr 2016. Nu påtalade han det o jag undrar om han kan begära retroaktivt sen jag flyttade in?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Retroaktiv hyra

Huvudregeln är att hyresvärden inte får ta ut hyra retroaktivt. Undantag från detta är enbart i vissa situationer, exempelvis om det finns en framförhandlad ny hyra som hyresvärden inte tagit ut. I din situation handlar det inte om själva hyran av lägenheten eller någon eventuell hyreshöjning, utan istället el och värme.

Jag rekommenderar att du vänder dig till hyresgästföreningen för att få vidare hjälp om din hyresvärd inte lyssnar på dig.

Här kan du komma i kontakt med hyresgästföreningen.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Emelie StrömRådgivare