FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt01/09/2017

Fråga om registrering av gåva mellan icke makar

Hej, min man och jag kanske får hjälp av hans mamma i USA till kontantinsatsen för att köpa hus. Hur funkar det med skatter osv i Sverige? Behöver vi anmäla det nånstans - typ varifrån vi får pengarna eller om de är redan skattat - eller går det att bara överföra? Tack på förhand!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din beskrivning som så att din mans mamma ger er en gåva med en del av kontantinsatsen. Gåvor är i Sverige skattefria. Det är endast gåvor mellan makar som kan komma att behöva registreras till Skatteverket. Om detta är en gåva behöver den alltså inte registreras då den inte är mellan två makar. Däremot kan det vara bra att upprätta ett gåvobrev ifall Skatteverket senare skulle undra varifrån dessa pengar har kommit, då kan ni lätt visa att ni fått dem som en gåva.

För att något ska räknas som en gåva ska det vara helt utan motprestation. Dvs. din mans mor får inget tillbaka för att hon ger er pengar. Om ni som tack för gåvan skulle utföra arbete åt henne, låta henne äga en andel av huset osv. så rör det sig inte om en gåva längre.

Är det så att din mans mamma lånar ut pengar till er så påverkar det endast deklarationen om ni har avtalat om ränta, räntan ska då tas upp i deklarationen och dras av som en kostnad.

Sammanfattning: Om det ni får av din mans mor är en gåva så behöver ni inte registrera den.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare