Fråga om rätten att kasta exets saker som finns kvar i bostaden

Hej!

Jag har bott tillsammans med mitt numera ex i ca 2 år, Jag har stått på kontraktet och hon har aldrig varit skriven på adressen på något sätt, Kan knappt kalla det att vi varit tillsammans, Hon har aldrig hjälp till att betala hyra eller någonting för den delen (vägrar att söka jobb), Snäll som man är har jag i stort sett stått för allt i ca 1,5 år, hon har nu flyttat tillbaka till sina föräldrar och har lite saker kvar som är "hennes", Hon fick ett present kort på ikea i present som hon köpte bestick, glas, tallrikar, mm, så det är de hon har betalat i helhet, hon jobbade en sommmar, och när hon väl fick lön så vägrade hon hjälpa till att betala hyra mm, men ist köpte hon ett skrivbord och lite annat som kompensation för hyran, Min fråga är nu, Hon vägrar hämta sina saker, får jag kasta/behålla de ? Det är inga kläder/personliga saker, bestick och sådant som sagt. Eller gäller någon slags sambo lag ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår frustrationen över att ditt ex inte hämtar sina saker, men tyvärr får du inte göra vad du vill med dem eftersom det fortfarande tillhör ditt ex. Skulle du utan hennes godkännande, flytta på eller göra dig av med sakerna på annat sätt, kan du nämligen göra dig skyldig till brott.

Vilka brott kan bli aktuella?
Skulle du ställa ut sakerna på gatan utan tillåtelse så att ditt ex besittning till sakerna rubbas, gör du dig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande (se här). Om du slänger sakerna så utgör det brottet olovligt förfogande (se här).

Samtidigt kan det vara så att ditt ex genom att inte hämta sakerna, också begår brottet egen mäktigt förfarande. Detta för att hon hindrar dig från att utnyttja bostaden på det sättet som du har rätt till.

Avslutning
Den första lösningen skulle kunna vara att du säger till ditt ex att det faktiskt kan röra sig om ett brott om hon inte hämtar sakerna och att du funderar på att polisanmäla det. Det är förmodligen något hon vill undvika.

Om hon ändå inte hämtar sina saker blir en ansökan om handräckning hos kronofogden aktuellt. Handräckning kan exempelvis beviljas när man behöver hjälp att överlämna eller ta bort lös egendom som någon lämnat kvar i en bostad som de inte längre bor i (se här).
Mer information om detta finns på kronofogdemyndighetens hemsida - här.

Är det så att hon inte gör anspråk på sina saker och du vill behålla dem borde inte det vara några problem. Ni kan ju komma överens om att du faktiskt ska ha kvar sakerna!

Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare