Fråga om rätten att hålla inne deposition

Hej. Mina fd hyresgäster har skadat spishällen och kylskåpsdörren plus att dem inte har städat lägenheten. Nya hyresgästen skickade bilder på hur smutsigt det var. Det finns andra små skador som vi har lagt lock på. Vi undrar hur vi ska lösa detta? Dem har flyttat ut för en vecka sedan och vi har inte betalat tillbaka depositionsavgiften än. Vi har krävt en kompensationsavgift på 3800kr( kostnaden för en ny spishäll ), vilket dem vägrar... dem begär bara att vi betalar tillbaks depositionsavgiften. Starka bevis har vi inte utan deras förklaringar på hur skadorna har uppkommit.. tex: kylskåpsdörren har skadats pga arkitektsfel från JM, där dörren kommer i kontakt med ett handtag... spishällen har skadats pga dem har tappat lim på plattan... städningen tycker dem att vi ska skylla på städfirman vilket dem vägrar visa kopia på kvittot eller namnet på firman. Kan man göra en anmälan och behålla depositionsavgiften under tiden? Tacksam om vägledning hur vi ska gå vidare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En deposition fungerar som en säkerhet för hyresvärden ifall lägenheten skulle utsättas för skada under uthyrningstiden. Vid utflytt ska sedan depositionen betalas tillbaka. Men om det är så att hyresgästen orsakat någon form av skada under uthyrningstiden genom dennes vållande eller för att denne agerat vårdslöst, så ska hyresgästen också ersätta skadan (se här). Täcker depositionen de skador som uppkommit kan hyresvärden behålla den.

Hyresvärdens bevisbörda
För att du som hyresvärd ska kunna få ersättning för de skador som uppkommit ligger bevisbördan på dig. Bevis kan finnas genom besiktningsprotokoll om det gjordes något vi inflytt som visar vilka saker som fanns i lägenheten samt skicket på dessa. Finns det inget bevis på att spishällen och kylskåpsdörren var i gott skick när hyresgästerna flyttade in så blir det svårt att bevisa att det är hyresgästerna som tagit sönder dem. Och gällande städningen så måste det också bevisas. Hade ni avtal på att det skulle ske professionell slutstädning så kan det fungera som bevis.

Utan bevis blir det alltså svårt att behålla depositionen på rätt grunder. Om ni ändå kvarhåller depositionen kan det hända att hyresgästen går vidare med detta och i sådant fall får du betala tillbaka depositionen om beslutsfattaren kommer fram till att hyresgästen har rätt.

Hoppas ni fått svar på er fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare