Fråga om parkeringsavgift för att ha skrivit fel registreringsnummer i parkeringsapp

Hej!

Jag har fått parkeringsböter jag registrerat en väns registreringsnummer i parkeringsbolagets app och jag tydligen misslyckats att byta tillbaka till mitt registreringsnummer efter att jag lånat ut platsen till honom. Jag har naturligtvis betalat för parkeringsplatsen som vanligt. Jag kan också med hjälp av GPS sändare visa på att min väns bil befunnit sig på helt andra platser i landet under den aktuella tiden och alltså inte stått på platsen.

Jag har tidigare haft samma problem med appen och en annan bil och parkeringsbolaget strök då kontrollavgiften, denna gången gör de det inte.

Är det bara att betala eller är det någon idé att gå vidare med ärendet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Generellt är det tyvärr så att det är användaren av parkeringsappen som är skyldig att se till att man betalar parkeringsavgiften för rätt bil och det är avtalsvillkoren som avgör exakt vilka skyldigheten man har när man väljer att betala genom appen. När parkeringsvakten utfärdar sin kontroll och fel registreringsnummer angetts blir betalningen inte synlig, vilket gör att han eller hon måste utfärda boten till dig. Samma sak gäller då såklart om man bara råkat slå in en bokstav eller siffra fel.

Domstolen har tidigare prövat ett fall då det var fråga om en enstaka siffra/bokstav som skrivits in fel. Då fick den felskrivande bilisten rätt i tingsrätten men i hovrätten kom man fram till att den som använder en parkeringsapp har ett långtgående ansvar för att lämna rätt registreringsnummer. Eftersom det i ditt fall rörde sig om ett helt felaktigt registreringsnummer har jag svårt att se att du skulle kunna få rätt om du väljer att bestrida avgiften, om inte parkeringsbolaget vill vara snälla och stryka den den här gången också.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare