Fråga om överlåtelse av hel eller andel av bostadsrätt

Jag äger en bostadsrätt till 100 % med lite lån. Nu vill jag skriva över hela eller halva lägenheten på min son, hur gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till bostadsrättsöverlåtelser är det Bostadsrättslagen (BRL) som är tillämplig för själva formkraven. Om det inte rör sig om en gåva från dig till sonen är det senare Köplagen (KL) som kommer vara behjälplig för själva köpet.

En första förutsättning vid överlåtelse av en bostadsrätt framgår av BRL 6:1 och är att förvärvaren kan upptas som medlem i föreningen. Det är föreningens styrelse som har uppgiften att anta medlemmar. Vanligtvis brukar detta inte vara ett större bekymmer såvida föreningens styrelse får betryggande uppgifter om förvärvarens ekonomiska förutsättningar.

För att själva överlåtelsen ska vara giltig uppställs ett s.k. formkrav i BRL 6:4. Där föreskrivs att ett överlåtelseavtal måste upprättas. Överlåtelseavtalet ska vara skriftligt och undertecknat av såväl köpare som säljare. Där ska även framgå eventuell köpeskilling.

Antas din son som medlem och upprättar ni ett korrekt överlåtelseavtal, så är styrelsen skyldig att informera din bank om detta genom en s.k. denuntiation. Därigenom kommer din och sonens banker att justera det nya säkerhetsförhållandet som uppstått genom överlåtelsen.

Har du även tänkt att sonen ska överta några av dina lån i samband med överlåtelsen rekommenderar jag att ni kontaktar era respektive banker innan överlåtelsen vidtas.

Behöver du hjälp att ta fram ett överlåtelseavtal har vi på Lawline en snabb och prisvärd tjänst för ändamålet. Du finner den genom att följa denna länk: http://lawline.se/avtal/forsaljning_bostadsratt alt. kontakta någon av våra jurister som sysslar med just sådant genom http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänlig hälsning,

Niclas LindblomRådgivare