Fråga om oskälig höjning av lokalhyra

Hej,

Jag hyr en liten butiks lokal som jag idkar näringsverksamhet i sedan 8 år tillbaka. Hyresvärden vill höja hyran 120% och påstår att hyran inte höjts på 18 år. Denna fastighetsägare har dock ägt fastigheten i 2 år.

Jag har inte fått någon hyreshöjning under de 8 år jag varit här.

Men hur mycket får en hyresvärd egentligen höja hyran vid ett tillfälle?

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med så måste hyresvärden säga upp avtalet om höjning av lokalhyra ska göras. Hyresvärden kan sedan bli ersättningsskyldig gentemot dig som hyresgäst om den nya hyran inte anses vara skälig. Hyr mycket hyran får höjas vid ett tillfälle finns inget specifikt svar på. Utan vid höjning av hyran utgår man från marknadspriset för liknande lokaler på orten vid tidpunkten för hyrestidens utgång (se här). Om en höjning på 120 % anses skälig eller inte avgörs därför efter en jämförelse med hyran för liknande lokaler.

Indirekt besittningsskydd
Som lokalhyresgäst har du ett indirekt besittningsskydd om du hyrt lokalen i mer än 9 månader innan villkorsändringen sker (se här). Om hyreshöjningen anses oskälig blir hyresvärden i sådant fall ersättningsskyldig gentemot er (se här).

Om den nya hyran däremot inte anses som oskälig är hyresvärden inte ersättningsskyldig gentemot er och då är det upp till dig som hyresgäst att antingen acceptera de nya villkoren (den höjda hyran) eller flytta från lokalen.

Avslutningsvis
För att få rätt till en eventuell ersättning råder jag er att vända er till hyresnämnden för medling. Detta måste göras inom två månader från det att hyresvärden sagt upp avtalet med villkorsändring. Om du som hyresgäst inte gör detta innan tvåmånadersfristen förlorar ni eventuell rätt till ersättning.
Att hänskjuta en sådan fråga till hyresnämnden kostar inget. Mer om detta kan ni läsa på hyresnämndens hemsida - här och här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare