Fråga om ordnngsvakter

Hej är en ordningsvakt skyldig att legitimera sig till en privatperson? Skyldiga att ha sin uniform på sig under deras arbete? Är dem skyldig att ha kunskap om brandsäkerhet och informera privatpersoner om de vill veta något om brandsäkerhet i den krog man befinner sig i?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag ska inledningsvis säg att det inte går att länka till PMFS 2017:12 utan du får ladda ner den själv som PDF på google.

Enligt polismyndighetens föreskrifter och allmänna råd (PMFS 2017:12) om ordningsvakter (FAP 670-1) får ordningsvakter bära två grundtyper av uniform. Ordningsvakter som jobbar i krogmiljö eller gallerior får dock tjänstgöra i kostym (uniform och kostym för ordningsvakter).

Av 7 kap. 3 § (PMFS 2017:12) framgår att ordningsvakt på begäran ska visa upp sitt bevis om förordnande för var och en. Bevis om förordnande behöver inte visas upp om begäran uppenbarligen framställs i trakasseringssyfte eller om begäran inte föranleds av ordningsvaktens utförande av bevakningsuppdraget. Identitetshandling och bevis och förordnande ska på begäran visas upp för polis och myndighet som utför tillsyn av tjänstgöringsstället.

Enligt förordningen och utbildning för väktare och ordningsvakter framgår att det ska ingå undervisning om lagstiftning om säkerhetsbranschen och väktarens befogenheter och skyldigheter, väktarens agerande och situationshantering, säkerhetsteknik, brand- och räddningsverksamhet, maktmedelsredskap och användning av dem som första hjälpen (SOU 2021:38 s. 333). Utbildning om brand innefattar brandförlopp, släckteknik, släckmedel och brandsyn. Den genomförs genom teoretisk undervisning och genom att deltagaren praktiskt får öva att släcka en brand samt leda utrymning av en eldhärjad lokal.

Huruvida ordningsvakter överlag har några kunskaper om brandsäkerhet inom den krogmiljö de arbetar vid kan jag tyvärr inte besvara. De bör dock rimligtvis veta var brandcentralen ligger, var brandsläckare är placerade samt vilka utrymningsvägar som finns om det börjar brinna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare