FrågaARBETSRÄTTSjuk 08/06/2018

Fråga om omplacering av en sjukskriven arbetstagare

En anställd har varit långtidssjukskriven under snart lite mer än 1,5 år och det ser inte ut som att den anställde planerar att komma tillbaka inom den närmaste perioden (efter nära dialog). Vi har nu fått anställa en person för att täcka upp den sjukskrivnas arbete. Har vi rätt att omplacera den sjukskrivna till ett annat kontor när(om) denne kommer tillbaka (på grund av att den tidigare rollen har tvingats ersättas)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

För att en arbetsgivare ska få omplacera en arbetstagare måste det falla inom arbetstagarens arbetsskyldighet. Som huvudregel har arbetsgivaren en fri omplaceringsrätt, men denna inskränks genom den s.k. 29/29 principen som anger hur långt en arbetstagares arbetsskyldighet sträcker sig. Skulle det vara så att omplaceringen hamnar utanför arbetstagarens arbetsskyldighet så anses omplaceringen som ett skiljande från tjänsten och i sådant fall krävs saklig grund för omplaceringen (se här).

Vad faller inom arbetstagarens arbetsskyldighet?

Vad som avgör vad som faller inom arbetstagarens arbetsskyldighet är att arbetsuppgifterna:
- ska ha ett naturligt samband med arbetsgivarens verksamhet
- de ska utföras för arbetsgivarens räkning
- samt falla inom arbetstagarens allmänna yrkeskvalifikationer.

Om dessa krav uppfylls är alltså omplaceringen okej även om det sker med en arbetstagare som varit sjukskriven.

Undantag från den fria omplaceringsrätten
- Omplaceringen får inte vara särskilt ingripande för arbetstagaren, i sådant fall måste arbetsgivaren kunna visa på goda skäl för omplaceringen.
- Arbetsgivaren får inte omplacera i strid med lag eller god sed, innebärande att omplaceringen exempelvis inte får ske enbart för att få en arbetsgivare att säga upp sig.
- När det handlar om sjukskrivning har även arbetsgivaren ett långtgående rehabiliteringsansvar för den arbetstagare som blir sjuk och därför ska det krävas väldigt mycket för att man som arbetsgivare i en sådan situation, ska kunna bli uppsagd pga. sin sjukskrivning.

Sammanfattningsvis är alltså omplacering okej om kraven som ställdes upp ovan är uppfyllda och omplaceringen inte faller under undantagen från den fria omplaceringsrätten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare