FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/03/2022

Fråga om omhändertagande av körkort

Hej, jag skrev innan att jag blivit stoppad av polis och blev taget till sjukhus och ge mitt kiss och blod, på kissprovet så visade det att jag var positiv för thc vilket jag tyckte va konstigt för jag inte använder någon drog alls. Idag kom mitt blodtest och polisen ringde mig och sa att jag var helt negativ på det och att dom skickade det till transportstyrelsen. Jag undrar nu om dom kan ta mitt körkort eller om jag får tillbaka den för jag har inte använt någon drog alls Och sa till dom att mina vänner röker och därför kanske det visade positivt på kiss provet. Vill bara veta om jag får mitt körkort tillbaka eftersom blod testet var helt negativt. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Körkortslagen

Enligt (5 kap. 7 § första stycket p. 2 körkortslagen) ska ett körkort omhändertas om det på sannolika skäl kan antas att körkortet kommer att återkallas. Av (5 kap. 3 § första stycket p. 1 b) körkortslagen) följer att ett körkort ska återkallas om körkortsinnehavaren har gjort sig skyldig till rattfylleri enligt (4 § trafikbrottslagen). I (4 § st. 2 trafikbrottslagen) sägs att för rattfylleri enligt första stycket döms också den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit narkotika som avses i (8 § narkotikastrafflagen). Polisens omhändertagande av körkortet är därmed korrekt mot bakgrund av att du testade positivt för en olaglig substans (thc).

I (7 kap. 5 § körkortslagen) sägs att om ett körkort blivit omhändertaget enligt (5 kap. 7 § första stycket p. 2 körkortslagen) ska Transportstyrelsen utan dröjsmål pröva frågan om körkortet ska återkallas tills vidare eller lämnas tillbaka. Eftersom blodprovet var negativt innebär det att Transportstyrelsen inte kommer återkalla ditt körkort. På Transportstyrelsens hemsida står det att de kommer kontakta dig så att du får möjlighet att lämna dina synpunkter i ett yttrande innan vi tar ett beslut.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare