Fråga om ohyra/skadedjur

Hej! Vi har nu i knappt två månaders tid haft råttor i källarutrymmet i lägenheten. Detta förhindrar tillgång till tvättrum, torkrum, grovsoprum och dylikt.

Sedan den första råttan påträffades har hyresgästerna i byggnaden varit i kontakt med både fastighetsägare och Anticimex utan resultat. Jag vänder mig nu till er i hopp om råd. Det rör sig om en innerstadslägenhet där hyrorna redan är höga. För min mormor, med råttfobi, som bor i lägenheten blir hela källarutrymmet obrukbart. Vad ska vi göra?

Tack för förhand!

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring ohyra och skadedjur (hit hör råttor) hittas i jordabalken. Det anses utgöra en skada/brist i lägenheten om det förekommer ohyra som är till men för hyresgästen. En förutsättning är alltså att hyresgästen lider men av skadedjuren för att bestämmelsen ska kunna tillämpas (se här).

Vidare framgår det i jordabalken att det är hyresvärdens ansvar att genomföra saneringen, detta gäller även om det skulle vara så att hyresgästen själv orsakat förekomsten av skadedjuren. Om hyresgästen är utan ansvar för ohyran har denne istället rätt till ersättning för nödvändiga kostnader som denne får i samband med skadedjurssaneringen (se här).

I detta fall verkar inte fastighetsägaren vara så samarbetsvillig. Mitt råd är därför att ni vänder er till Hyresnämnden för kostnadsfri hjälp och ber om att få ett upprustningsföreläggande utfärdat. Alla hyresrätter måste nämligen hålla en lägsta standard som är godtagbar och bostaden får inte ha sådana sanitära förhållanden som inte skäligen kan godtas. Skadedjur bör anses utgöra en sanitär olägenhet som inte kan accepteras och att det dessutom förhindrar användningen av torkrum, tvättrum, grovsoprum bl.a tyder på att en åtgärd måste göras.

Jag skickar en direktlänk till hyresnämndens hemsida.

Hoppas du fått hjälp på vägen och lycka till!

Emelie StrömRådgivare