FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis22/02/2018

Fråga om när man bör höra av sig till polisen

Hej! En principiell fråga om alt när man ska anmäla till polis. Exempel: jag bor i en liten stad. P g a låg polisnärvaro en längre tid finns mer eller mindre ogrundade rykten om beskyddarverksamhet. Jag har nu hört ett sådant rykte om en restaurang (hårt arbetande o mkt uppskattad). Hur bör jag agera? Jag har inget substansiellt att komma med och brukar vifta bort löst skvaller men är orolig både för restaurangen och som boende i kommunen. När ska man höra av sig till polisen?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polisen behöver allmänhetens hjälp för att kunna förebygga och bekämpa brottslighet. Jag tror därför att de tacksamt tar emot tipsen som de kan få. Är ärendet inte akut så kan du antingen ringa 114 14 eller fylla i det mailformulär som finns på polisens hemsida angående just tips från allmänheten (länk här).

När du lämnar ditt tips så meddelar du polisen om att det är andrahandsuppgifter/rykten, så får polisen själva avgöra hur de vill gå vidare med den informationen du har lämnat.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare