Fråga om möjlighet att beivra avtalsbrott vid muntligt avtal

Hej! Jag och min fästmö bestämde oss för att köpa en bil av en privatperson. Vi kom överens om priset och då tog vi i hand på priset och han sa då att om vi la tusen kronor i handpenning genom swish, säljaren sa att det inte var någon panik med slutbetalning och leverans! Vi två dagar senare upptäckte vi att en swish återbetalning hade kommit in och ett kort meddelande, "för C30, fick 80000:- igår och jag sålde den" men ingen mer kontakt, enligt lagens mening så säljer han alltså en redan såld bil för 3000:- mer. Vad har jag för möjligheter utan skrivet kvitto? Rent moraliskt är människan helt rutten men lagligt?! Johannes

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Ett avtal som ingås muntligen och omedelbart är bindande för parterna såvitt det har accepterats, jfr AvtL 1 § och 3 § andra stycket. Detta bygger på de principiella reglerna om att avtal ska hållas och att avtal fritt får ingås fritt så som parterna önskar.

Av de förutsättningar du presenterar så tycks onekligen ett bindande avtal kunna ha kommit till stånd. Har ett avtal väl ingåtts är utgångspunkten att de båda avtalsparterna har rätt till ersättning för det s.k. positiva kontraktsintresset, med vilket kan förstås en ersättning för vad avtalet hade inneburit i värde för respektive avtalspart såvitt avtalet inte efterlevs. För en dylik bilaffär skulle det kunna föreställas att det positiva kontraktsintresset skulle kunna utgöra kostnader och eventuella merkostnader för att köpa in en likvärdig bil.

Vid avtalsbrott blir det sedermera och slutligen en bevisfråga som kommer att avgöra vilken part som har rätt, och därutöver vad denne sedan har rätt till. Dels ska det bevisas att ett avtal verkligen har ingåtts, därefter att det ingåtts på så vis som den klagande parten anfört och att detta i sig inte är orimligt eller oskäligt.

Svaret på din fråga är att dina möjligheter att vinna framgång med exempelvis en talan mot den andra avtalsparten kommer att bero på vad och i vilken mån och omfattning du kan visa hur ovanstående omständigheter har förelegat, dvs. att ett avtal ingåtts på så vis du anser. Ett skriftligt och undertecknat avtal är alltid att föredra med beaktande av dess bevisvärde, men har du exempelvis kommunikation som klart kan härledas till säljaren, i vilken förutsättningar för avtalet klart framgår kanske detta kan räcka.

Behöver du hjälp att undersöka i vad mån du kan ha fog för att utkräva ersättning eller föra dina anspråk mot säljaren är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline. Detta gör du enklast genom http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänlig hälsning,

Niclas LindblomRådgivare