FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/10/2017

Fråga om hyresgästens rättigheter till att bo kvar i hus under och efter försäljning

Hej.

Jag har en fråga om uppsägning av hyresgäst i privatbostad.

Det förhåller sig så här:

Tidigare hyresvärd har gått bort (vår Pappa) och vi 4st syskon som ärver detta hus ska sälja huset.

På tomten finns ett uthus där det är inrätt en liten lägenhet.

Vi vill säga upp hyresgästen pga att vi ska sälja.

Hyresgästen påtalar att denne har rätt att bo kvar under och efter försäljning.

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring detta återfinns i jordabalken, i vardagligt tal kallad hyreslagen.

Om hyresavtalet avser en lägenhet i en ett- eller tvåfamiljshus och hyresvärden har ett sådant intresse i att själv förfoga över fastigheten att hyresgästen skäligen bör flytta, har hyresgästen inte rätt till förlängning. Försäljning av fastigheten kan vara ett sådant intresse (se 12:46 p. 6 JB).

Avslutning

Ni har alltså rätt att säga upp hyresavtalet pga av försäljning och hyresgästen har i sådant fall inte rätt till förlängning av avtalet. Däremot kan ni inte säga upp hyresavtalet med omedelbar verkan, utan ni måste beakta er avtalsrättsliga uppsägningstid.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare