Fråga om hyresgäst kan bli ansvarig för skador orsakade av annan

Min dotter gjorde slut med sin pojkvän för någon dag sedan.På kvällen slår han sönder ett fönster till hennes lägenhet.Inatt har han satt fyr på något så trapphuset blev rökfyllt o röklukt i lägenheterna.Polis o brandkår blev tillkallade o det är polisanmält.Kan hon råka ut för något från hyresvärden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresgästen har, enligt 12 kap. 24 § jordabalken, en vårdplikt. Vårdplikten innebär att hyresgästen får ersätta skador som uppkommer i hyresgästens lägenhet. Det gäller skador som hyresgästen själv har varit vållande eller vårdslös till, samt skador som orsakas av någon som gästas i lägenheten. Detta innebär att skador som exempelvis uppkommer på väggar eller fönster och som orsakats av att hyresgästen eller någon gäst till denne varit slarvig eller inte iakttagit tillräcklig försiktighet, får ersättas av hyresgästen.

Om det är så att ex-pojkvännen slagit sönder fönstret inifrån din dotters lägenhet så kommer hyresvärden kunna kräva din dotter på ersättning för det. Om det däremot är så att ex-pojkvännen slagit sönder fönstret utifrån så ska inte din dotter behöva ersätta den skadan, utan hyresvärden får på egen hand rikta skadeståndsanspråk mot ex-pojkvännen. Ex-pojkvännen har då orsakat skada på hyresvärdens egendom, utan att ha varit en gäst i din dotters lägenhet.

Detsamma gäller rörande röken i trapphuset då ex-pojkvännen orsakat skada utanför din dotters lägenhet, förutsatt att han vid tillfället inte var en gäst i hennes lägenhet.

Sammanfattningsvis så kan hyresvärden inte hålla en hyresgäst ansvarig för sådana här skador på hyresvärdens egendom om skadan inte uppkommit inifrån hyresgästens lägenhet samt om skadan orsakats av någon som inte var gäst i lägenheten vid tillfället.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare