Fråga om hur mycket en hyra kan höjas

Hur mycket kan hyran höjas?

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som ett direkt svar på din fråga gäller att hyresbeloppet inte får vara högre än vad som är "skäligt", dvs. rimligt. Det är hyresnämnden som avgör vad som är att anse som rimlig hyra.

Det framgår inte av frågan om du hyr hus av en privatperson, om det gäller fritidsboende eller en hyresrätt. Därför tänker jag gå igenom vad som gäller för vad och en.

Om du hyr bostad av en privatperson tillämpas lag om uthyrning av egen bostad. Av lagens 4 § framgår det att hyresvärden skriftligen ska meddela dig om att han/hon önskar höja hyran. Samtycker du inte till hyreshöjningen måste hyresvärden vända sig till hyresnämnden, som i sin tur avgör om höjningen är rimlig med hänsyn till boendets driftkostnad, se här.

Är det däremot en hyresrätt eller ett fritidsboende som du hyr, gäller istället bestämmelserna i jordabalken (JB). I JB framgår det att hyresvärden skriftligen ska meddela dig om han eller hon önskar att ändra hyresvillkoren, se här. Likaså gäller här att om du inte samtycker till höjningen, måste du kontakta hyresvärden om detta som i sin tur får kontakta hyresnämnden. Hyresnämnden ska sedan fastställa hyresbeloppet med hänsyn till vad andra liknande hus i området har för hyra, detta framgår av JB 12 kap 55 §.

Sammanfattningsvis kan alltså hyresvärden inte höja hyran hur mycket som helst utan ditt samtycke, oavsett om det gäller en privatbostad, fritidsboende eller hyresrätt. Utan det är hyresnämnden som får göra bedömningen av vad som är en rimlig hyra!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare