FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/11/2017

Fråga om hur man ska bevisa att man har druckit först efter körning när polisen anklagar en för rattfylleri

Hej!

Polisen kollade alkoholen efter 15 min när jag kommit hem. Jag hade då druckit mellan 15-20cl efter jag parkerat bilen. De vill inte reducera alkoholhalten och vill således straffa mig för grovt rattfylleri . Hur skall jag kunna bevisa att jag druckit när jag parkerat bilen och inte körde därefter. Jag tycker det känns fruktansvärt att inte bli trodd.

De hävdar någon statistik där en kurva ska se ut på ett visst vis och som de tycker visar att jag druckit tidigare.

Tacksam för svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om rattfylleri finns i lag om straff för vissa trafikbrott.

Utgångspunkten vid rattfylleri är att du ska ha kört fordonet alkoholpåverkad

För att bli skyldig till rattfylleri krävs det att man har kört ett motordrivet fordon med minst 0,2 promille alkohol i blodet (4 §). Du kan ha gjort dig skyldig till grovt brott om alkoholhalten i blodet varit minst 1,0 promille (4a§). I den mån du inte har haft minst 0,2 promille alkohol i blodet under tiden du har kört bil har du alltså inte gjort dig skyldig till rattfylleri.

Åklagaren har bevisbördan

Åklagaren bestämmer om målet ska tas upp till prövning. Det är också åklagaren som då har bevisbördan i målet. I en rättegång är det alltså inte du som är skyldig att bevisa din oskuld, utan det är åklagaren som har till uppgift att lägga fram tillräckligt med bevisning som talar för att du är skyldig.

För att bli dömd till brott brukar man säga att den tilltalades skuld ska vara ställd utom allt rimligt tvivel. Detta är ett högt ställt beviskrav. Åklagaren behöver bevisa att det är ställt utom allt rimligt tvivel att du kört bil alkoholpåverkad, och att du dessutom gjort det med uppsåt. Det kan vara svårt för åklagaren att uppnå detta beviskrav.

En domstol kommer ta hänsyn till polisens statistik och det faktum att testet gjordes 15 minuter efter att du kom hem, men den kommer också ta hänsyn till att du intygar att du druckit först efter att du parkerat bilen. Annan bevisning som kan ha betydelse är till exempel om det finns några vittnen som kan intyga att du har druckit alkohol först efter bilfärden och inte innan. Domstolen kommer göra en prövning utifrån all bevisning i målet (rättegångsbalken 35:1).

Du kan begära offentlig försvarare

En offentlig försvarare är en advokat som har till uppgift att försvara dig i domstol. Som utgångspunkt vid trafikmål har man inte rätt till offentlig försvarare, men domstolen kan i vissa särskilda fall ändå utse någon efter din begäran (rättegångsbalken 21:3a och 21:4). Du har också alltid rätt att bekosta din egen advokat som får försvara dig (rättegångsbalken 21:3). Mer information om detta finns på Sveriges domstolars hemsida.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Klara SandrénRådgivare