Fråga om hur arvet ska fördelas mellan hel- och halvsyskon

jag har en bror som är i dåligt skick. det fins en helbror och 5 halv syskon. Inga föräldrar i livet. Hur ser arvsitasionen ut.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det inte finns något testamente som föreskriver något annat så ärver bröstarvingar först, arvlåtarens barn, enligt 2 kap 1 § ärvdabalken. Om din bror inte har några barn så går man vidare till den andra arvsklassen, då är det föräldrarna som ärver. Du skriver att inga föräldrar är i livet, då ärver föräldrarnas barn i deras ställe (den så kallade istadarätten).

Föräldrarna hade delat lika på din brors arv. Eftersom dessa inte längre är vid livet får föräldrarnas avkomlingar dela på deras del av arvet. Även halvsyskon ärver alltså, men bara från den delen som kommer från dess egna förälder.

Arvet skulle fördelas enligt följande:

Förälder 1 (50% av broderns arv): Helsyskonet får allt.

Förälder 2 (50 % av broderns arv): Helsyskonet får 1/6 och varje halvsyskon får 1/6 av förälder 2 del.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare