Fråga om formkrav för testamente och samboavtal

Hej,

jag har dokumenten klara gällande testamente samt samboavtal men jag undrar vad jag gör med dessa efter de signerats och vidimerats. Hur görs de så att säga officiella?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 10 kap. 1 § ärvdabalken krävs för att testamente ska bli giltigt att det är upprättat skriftligen, att två vittnen bevittnar att den som upprättat testamentet skriver under det, och att de förstår att det faktiskt är ett testamente samt sedan själva skriver under testamentet. Sedan är testamentet juridiskt giltigt, de behöver inte vidare göras officiellt på något sett. För samboavtal krävs det enligt 9 § sambolagen endast att det är skriftligt upprättat samt underskrivet av båda samborna. Några vittnen krävs ej för samboavtal. Efter det att båda sambos skrivit under samboavtalet är det också juridiskt giltigt, och något ytterligare såsom registrering krävs inte heller för att samboavtalet ska bli giltigt.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare