FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt21/01/2019

Fråga om finhaltsstämplar på ringar

Hej! Har en fråga som skulle betyda mycket om den blev besvarad!

Har tänkt importera lite ringar ifrån Kina, ringar som är gjorda i stål och som har guldfärg och några milligram äkta guld i sig. Men de räknas alltså som oäkta men har ändå en 18K stämpel på sig från början, dvs det man brukar stämpla guld med.

Gör jag något fel/kan det få några rättsliga påföljder om jag importerar dessa och framförallt sedan säljer dessa? Givetvis skriver jag ju isånafall i beskrivningen precis vad det är och att det INTE är äkta guld. Ingen som riktigt gett något tydligt svar på detta så jag förlitar mig nu på duktiga Lawline!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Regler om s.k. finhaltstämplar såsom 18K finns i lagen (1999:779) om handel med ädelmetallarbeten. Enligt lagens 3 § får man vid försäljning i Sverige utge att ringar man säljer är guld endast då de uppfyller lagens första och andra paragrafer, vilket för guldringar innebär att de måste bestå av minst 375 tusendelar eller mer fint guld. Även guldringar som innehåller lägre halt guld än det som lagen kräver får säljas, det måste dock tydligt framgå att det innehåller lägre halt guld än ett ädelmetallarbete.

Stämplar

Vad gäller finhaltsstämpel såsom 18K gäller det enligt lagens 4 § att de är avsedda uteslutande för ädelmetallarbeten och får endast anbringas på sådana. Detta innebär att det inte är tillåtet att sälja ringar som endast innehåller mycket liten halt guld med en 18k-stämpel även fast man i sin marknadsföring anger att de faktiskt inte är 18K. Och enligt lagens 6 § krävs också att man utöver en finhaltstämpel också behöver stämpla ett ädelmetallarbete med antingen en namnstämpel (av en tillverkare eller importör) eller kontrollstämpel (av ett ackrediterat kontrollorgan).

Alltså är det inte tillåtet att sälja ringar med 18K-stämpel om den inte uppfyller lagkraven, d.v.s. faktiskt är av 18K guld även om du anger i försäljningen att de faktiskt inte är ädelmetallringar. Detta för att man ska kunna lita på att ringar man köper på marknaden med en 18K-stämpel faktiskt är 18 karat (man kan tänka sig att någon som köper ringen av dig sedan säljer den vidare). Det är inte heller tillåtet med en finhaltsstämpling såsom 18K utan att det också även finns med en namnstämpel eller kontrollstämpel. Swedac är tillsynsmyndigheten och kan meddela förbud och viten.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare