Fråga om ersättning mellan f.d. sambor där båda betalar för bostadsrätten, men bara en nyttjar bostadsrätten

Hej, Ett abrupt avslut på samboskap efter ett oriktigt påstående och tyvärr en våldsam handling från min fd sambo. Vi äger en bostadsrätt tillsammans 50/50 och vid incidenten ombad flera ggr att försvinna samt att jag ej kände mig trygg. Mäklare inkopplat men ännu inga bud inkommit som vi är överens om. Jag har ”levt i kappsäck ” pga detta men får tillgång till en hyresrätt inom kort. Han bor kvar i den gemensamma bostadsrätten. Alla saker/möbler är fördelade och finns inte kvar i lägenheten. Vad jag förstår ska jag fortsätta betala avgift och bolån 50%, men ska även han betala hälften av mina boendekostnader? (Hyran samt kostnader för förråd mm fram tills jag övertar hyresrätt) detta i och med han bett mig försvinna från den gemensamma lgh och den korta tiden jag var där efter hans påstående om mig (som utlöste separationen) och att han bett mig försvinna därifrån. Så frågan är: eftersom han bett mig hålla mig borta (har ej nyckel kvar) och det inte är tryggt för mig att bo där, ska vi då dela på båda boendekostnaderna? Mvh, på väg…

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till frågor rörande sambors egendom och förpliktelser gentemot varandra regleras det främst i Sambolagen, som du hittar (här).

Som jag förstår det så har redan en bodelning gjords och att bostadsrätten, när den väl blir såld ska ingå i sagda bodelning och fördelas lika mellan dig och din f.d. sambo.

Rätt till ersättning på grund av “obehörig vinst”

I Sverige har vi en princip som kallas för “obehörig vinst” och innebär en vinst som en part gjort på en annan parts bekostnad, utan stöd i avtal eller lag.  Då ni äger bostadsrätten tillsammans och ni betalar lika mycket av hyresavgifterna så har ni båda rätt till att nyttja bostaden lika mycket. När du sedan inte använder din nyttjanderätt utan den används till fullo av din f.d. sambo, har han gjort en vinst på din bekostnad. I ditt fall finns det mycket som talar för att du har rätt till ersättning för den nyttjanderätten som din f.d. sambo förfogar över men som i självaverket är din. Ett liknande fall kan återfinnas i NJA 2002 s. 6, där ena Sambon fick genom ett domstolsbeslut rätten till bostadsrätten, men där den andra sambon fortfarande betalade vissa driftkostnader. Här kom domstolen fram till att den andra sambon hade rätt genom läran om obehörig vinst att bli ersatt för de driftkostnader som denne hade betalat utan att nyttja dem. I domskälen tas det även upp att det inte kan handla om ett frivilligt tillbakaträdande från nyttjanderätten. Det vill säga om du självmant väljer att bo någon annanstans, men som jag förstår din situation så gäller det inte i ditt fall.

Min slutsats på din fråga blir alltså att du inte kan kräva från den andra sambon att betala hälften av din nya bostad, däremot så torde du ha rätt att få ersättning för den nyttjanderätten som du har gått förlorad.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare