Fråga om drograttfylla

Hej! Jag undrar en sak angående en drograttfylla som jag är misstänkt för, jag har gjort all efterforskning angående om när thc ska gå ut ur blodet om man har varit i holland och var inne på rättsmedicinalverket mm... där det står att om man inte är en kronisk rökare som jag absolut inte är så ska alltså det vara ute ur blodet efter 1 vecka högst, men när jag väl blev stoppad 12 dagar efter så hade jag fortfarande 0.001 thc i blodet, min fråga till er är om ni tror att jag kan gå på linjen att det var utan uppsåt för jag försökte verkligen undvika att hamna i denna situationen...

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

För drograttfylla döms man om man kör ett motordrivet fordon efter att ha intagit narkotika i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. I Sverige har vi ett totalförbud vilket innebär att för narkotika, till skillnad från rattfylla som kräver en viss promillegräns, räcker med att man har ämnet i blodet. Undantaget är om narkotikan intagits i enlighet med läkares eller annan behörig receptutfärdares ordination (4 § andra stycket Lag om straff för vissa trafikbrott).

För att dömas för brottet krävs det att du haft uppsåt. Det betyder att du medvetet ska ha brukat narkotikan samt haft uppsåt att köra fordonet. Att du har fått den informationen från rättsmedicinalverket tror jag dessvärre inte är helt lätt att bevisa.

Att narkotikan har brukats i holland påverkar inte huruvida det är ett brott att köra med ämnet i blodet i Sverige (däremot kan man inte dömas för narkotikabrott om man tagit droger lagligt utomlands och sedan åkt hem, men det kan vara svårt att bevisa var man tagit narkotikan).

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid ytterligare frågor.

Vänligen,

Hanna MustafaRådgivare