FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess12/01/2018

Fråga om dejtingsida har brutit mot sekretesslagen

Hej. Nu är det så att min dotter har fått reda på att jag är inne på dejting sidor. Hur då?

Nån från nåt företag som kollar säkerheten på internet messade,trodde han till mig för att varna mig för dessa sidor. Hennes nummer står dock på mig o nu vill hon inte veta av mig. Jag är skild ska jag påpeka. Har denne brutit mot sekretesslagen?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sekretesslagen heter numera Offentlighets- och sekretesslag (2009:400). Den gäller för myndigheter och dess verksamheter. Dejtingsidan har alltså inte brutit mot sekretessen enligt denna lag då de inte omfattas av den.

Det är möjligt att sidans hantering av uppgifter finns reglerat i avtalet mellan dig och dejtingsidan. Har de då brutit mot en avtalad sekretess så rör det sig om ett avtalsbrott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare