Fråga om bodelning och samboavtal

Hej! Jag ska flytta ihop med min kille. Han ska köpa en bostadsrätt som han, jag och min femåriga son ska bo i. Det är enbart han som står för insats samt lån. Vi kommer dela lika på hushållskostnader inkl. föreningsavgift. Jag funderar på samboavtal. Jag vill gärna skriva bort bostadsrätten så att det är tydligt att den inte tillfaller mig vid eventuell separation, men jag vill kunna bo kvar i lägenheten tills jag hittat nytt boende. Kan man skriva ett sådant avtal som håller rent juridiskt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Samboavtal regleras enligt 9§ sambolagen där det stadgas i 1st. att det går att avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte kommer att ingå och i andra stycket finns ett formkrav att avtalet ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda sambona. Den egendom som avses är det som kallas samboegendom och som definieras i 3§ Sambolagen - bostad och bohag.

I 5§ 1 st 4p Sambolagen regleras bostad som inte har köpts vid avtalets ingående bostadsrätt som förvärvas av den ena sambon och avses att innehas tillsammans. Om inte annat så är det oproblematiskt att skriva ett samboavtal och som du har beskrivit det så går det alldeles utmärkt att upprätta ett samboavtal där lägenheten utesluts från bodelningen. Självklart kan ni avtala om att du ska få bo kvar ändå tills du hittat annat boende, så fort det finns avtalat så har du en "rätt" enligt avtalet som du kan åberopa om ni skulle vara oense i framtiden.

Hoppas du fått klarhet beträffande din fråga.

Hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare