Fråga om bilägare är skyldig att berätta vem som framfört dennes fordon när föraren kört för fort

Min bil har blivit fotograferat i en fartkamera. Det är inte jag som kört fordonet. Jag har brevledes fått förfrågan av polisen vem som framfört fordonet. Har nu även fått en påminnelse. Är det straffbart att låta bli att svara, d v s kan jag helt enkelt bortse från dessa brev från polisen utan att det medför straff av något slag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Måste du berätta vem som kört fordonet?
Nej, i dagsläget finns det ingen lagstadgad skyldighet som tvingar ägaren till bilen att berätta vem det var som körde bilen i samband med en fortkörning som fångats på bild av fartkamera. Det är alltså inte straffbart av dig att inte berätta. Du blir inte heller automatiskt ansvarig för en fortkörningsböter bara för att du är ägare av bilen, utan det krävs att du ska köra bilen för att just du ska kunna bli bötfälld.

Sammanfattningsvis blir varken du eller föraren betalningsskyldiga så länge inte polisen lyckas identifiera föraren genom bilden, men du behöver alltså inte berätta vem det var som körde bilen. Om bilden var för otydlig och identifiering är svår kommer fallet istället att läggas ned.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare